Les meves congratulacions a les dues parts que han fet possible una novel·la com aquesta: L’autor, David Gálvez, i els editors de Les Males Herbes. Bravo, perquè Res no és real és una novel·la curta de ciència-ficció sense complexes, escrita amb mà ferma per un autor poc conegut però pel qual han apostat sense problemes. Bravo també als editors per publicar una història estranya, poc predisposada a agradar a tots els públics i en canvi molt necessària a casa nostra per ajudar a normalitzar el gènere fantàstic.

Un escenari doncs, distòpic, el qual ens és descrit per boca de Campverd, una de les poques persones que saben escriure o llegir. L’autor utilitza un llenguatge directe però elaborat que aflora en primera persona de la ment de Campverd. Però tot i la seva senzillesa, la prosa ens captiva i ens hipnotitza com poques vegades he vist en una obra d’aquestes característiques. Els capítols curts i les repeticions de les frases, costums, lleis, com si fossin mantres que no cal oblidar, penetren en la nostra ment i ens aboquen a seguir llegint sense aturar-nos.
La segona capa que cal analitzar, a part de l’estrany escenari, és el llenguatge, part intrínseca de l’obra. Gálvez aporta hipòtesis i teories de com un grup d’humans pot modificar el seu llenguatge, el seu vocabulari, en funció de l’entorn en que es mou, viu i mor. Un llenguatge al servei d’una comunitat que no coneix res de l’exterior (si és que aquest existeix) i que per tant no pot contaminar-se amb res que no tingui a veure amb el camp de maduixes i la vida quotidiana, doncs els coneixements de Campverd i els seus es basen en la descoberta empírica aportada exclusivament pels seus sentits; no existeix un llegat passat que puguin consultar o comparar. És com el mite de la caverna que imaginava Plató, on els humans no saben res del món exterior i aquest esdevé quelcom fora de la realitat. Aquí els humans estan obligats a mirar els camps de maduixes i només poden intuir que existeix un exterior que mai han experimentat.
Així doncs tenim un misteri, tenim una narració en forma de diari personal i tenim un escenari concret. Tots aquests elements combinats ens proporcionen una historia tan fascinant com frustrant degut a que a l’autor no li inteteressa mostrar-nos nous camins possibles per fugir d’aquesta vida monòtona i repetitiva; no pretén convertir el camp de maduixes en la base d’un thriller; ans al contrari, el final queda obert, en suspens... en aquest sentit crec que una mica més de determinació en la conclusió de l’obra, ni que fos esbossada, hagués ajudat a que el lector la valorés millor encara.
A part d’aquest fet, la única cosa que puc reprovar a la història és de caràcter tècnic: Costa creure’s que diverses generacions de persones s’alimentin única i exclusivament de maduixes, sense cap altra font de nutrició. Aquest punt li ha restat credibilitat a l’obra. Però és un detall que no eclipsa el que definiria com a una història distòpica que ens hipnotitza des de la primera paraula i que ens deixa amb ganes de molt més.
Bravo doncs, per escriure i publicar aquesta obra, tan personal, tan poc comercial, amb tants pocs complexos, però que sense dubte pot esdevenir un referent en la ciència-ficció actual en la nostra llengua.
Eloi Puig, 16/04/15
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada