dijous, 2 d’abril de 2015

Recomanacions del Via Llibre (ref. 'Res no és real')

Una comunista, una russa i una utopia

Categoria: Recomanacions
Segur que molts de vosaltres heu vist alguna vegada el 10 perfecte d’aquella nena de 15 anys als Jocs Olímpics del 76 a Mont-real: el seu petit cos esvelt i musculat volava entre les barres asimètriques, mentre la comentarista feia elogis dels seus exercicis. Aquell va ser un moment històric, uns jocs històrics on Nadia Comaneci, la nena que venia de l’altra banda del teló d’acer, s’enduia set 10, una puntuació mai aconseguida fins llavors.
D’aquesta història l’autora francesa Lola Lafon ha escrit el que sembla una biografia, titulada “La pequeña comunista que no sonreía nunca”. I diem “el que sembla” perquè en realitat és una novel·la basada en fets reals que imagina el que li devia passar a la gimnasta romanesa des de 1969, quan és seleccionada per un entrenador hongarès, fins al 1981, quan cau el mur de Berlín. No només crea una ficció en els esdeveniments, sinó que recrea unes converses telefòniques imaginàries entre ella i la gimnasta.
I és que el cas de Comaneci també és el fenomen d’allò que va despertar al seu voltant i en tot el món: aquell enamorament cap a la nena innocent (els adults que l’adoraven, els nens que la idolatraven), que es va anar convertint en rebuig a mesura que anava creixent i el seu cos anava canviant (jutjada implacablement). I aquesta és una de les denúncies de l’autora francesa: afirma que els referents corporals de nenes-dones creen adeptes (tant joves com petites) que poden acabar patint frustració i problemes de salut per mirar d’assemblar-se als seus ídols. Un problema encara més vigent avui, gairebé 40 anys després de Mont-real 76.
LA PEQUEÑA COMUNISTA QUE NO SONREÍA NUNCA
Lola Lafon
ANAGRAMA
Vet aquí qui era: una dona soltera de més de trenta anys i havia convençut sa mare, li havia implorat que se n’anés a passar la nit on fos i sa mare, per molt estrany que sembli, s’hi havia resignat i havia desaparegut i així ella havia dut un home a casa, diguem-ne.
Així comença el primer relat de “Hi havia una vegada una noia que va seduir el marit de la seva germana, i ell es va penjar d'un arbre. Històries d'amor” de la novel·lista i dramaturga russa Liudmila Petruixévskaia, una presència literària prominent al seu país, a qui es compara amb Txékhov, Tolstoi, Beckett o Poe.
Els seus textos van des de la fantasia (a la qual va recórrer durant la censura comunista, com moltes altres autors soviètics) a la tragèdia humana, amb sarcasme i alhora tendresa. La seva lectura sorprèn i corprèn, i dóna una primera sensació de raresa, potser donada per l’oralitat del seu estil.
En aquest llibre trobarem històries fascinants sobre relacions i dones a la recerca de l’amor, personatges comuns que es veuen enfrontats entre l'extraordinari i el terrible. Un autèntic descobriment per a aquells que encara no l’heu llegida.
HI HAVIA UNA VEGADA UNA NOIA QUE VA SEDUIR EL MARIT DE LA SEVA GERMANA, I ELL ES VA PENJAR D’UN ARBRE
Liudmila Petruixévskaia
Edicions del Periscopi



David Gálvez debutava fa un any fent bastant soroll amb “Cartes mortes” (Editorial Males Herbes, 2014) i ara reapareix amb “Res no és real”. Aquesta segona novel·la introdueix el lector en un món molt particular, molt concret i tancat. El transporta a una petita comunitat agrícola que es dedica a conrear únicament maduixes, ignorant absolutament què hi ha més enllà del seu petit i rutinari món. El protagonista i narrador s’aboca a l’escriptura amb l’afany que les paraules no desapareguin i pren consciència de la seva realitat a través d’un llenguatge i un estil brillants.
L’autor contextualitza aquesta història en un futur indeterminat i se’n serveix per proposar interrogants existencials sobre la vida, la mort o el món que ens envolta i reflexionar sobre les estructures socials, la memòria o el llenguatge.
Sens dubte, Gálvez ha entrat al panorama literari amb força i no decebrà aquells que va sorprendre gratament amb la primera novel·la. S’ha qualificat “Res no és real” d’encertada, sorprenent, extraordinària i brillant. Us la deixareu perdre?
RES NO ÉS REAL
David Gálvez
Editorial Males Herbes

Escrit per: Via llibre